Asetin pyörän valinnalle seuraavat kriteerit:
- edullinen
- yksinkertainen ja huoltovapaa (aikaa ei ole kahden pyörän jatkuvaan huoltamiseen)
- luotettava ja kestävä
- pyörässä oltava tavarateline tai ainakin mahdollisuus sellaisen asentamiseen
- kohtuullisen kepeästi rullaava
- lokasuojien oltava sellaiset, että pyörällä voi ajaa pahasti likaantumatta myös vesisateen yllättäessä
- ketjunsuojan oltava sellainen, että pyörällä ei tarvitse ajaa "sukkikset" jalassa
- pyörä ei saa olla niin harvinainen, että se herättäisi erityistä kiinnostusta pyörävarkaiden keskuudessa
- tarvittaessa pyörää pitäisi pystyä käyttämään myös retkeilykäytössä (esim. Ahvenanmaan reissulla)
- helppo saatavuus
Lähdin seulomaan kesäloman alussa mahdollisia vaihtoehtoja. Melko nopeasti sain käsityksen siitä, että vaihtoehtoja oli oikeastaan viisi:
- Suomen armeijan pyörä
- Tunturi Saint
- 1 vaihteinen Helkama Oiva
- Kronan
- Aito retropyörä esim. Huuto.netistä huudettuna
Aidon Suomen armeijan pyörän kohdalla ei toteutunut helppo saatavuus. Sain selville, että Hämeenlinnan SA-kauppa myy käytöstä poistettuja aitoja SA-int pyöriä, sinne siis toiveikkaana katsomaan. Pyörät olivat halpoja mutta käytännössä niin pahasti raiskattuja, että piti ihan oikeasti miettiä miten ne oli saatu sellaiseen kuntoon. Hyvällä tuurilla sieltä olisi saattanut löytää kohtuullisen kuntoisen pyörän mutta se olisi vaatinut säännöllistä vierailua, koska myynnissä olevat pyörät vaihtuvat noin viikottain.
Helkama Oiva vaikutti kaikin puolin hyvältä vaihtoehdolta mutta mielestäni hinta oli hieman liian kova ja uusien mallien muovisen ketjunsuojan materiaali ja muotoilu pilasivat pyörän "retrohenkisyyden" (liian moderni muotoilu pyörän muun designin huomioiden).
Kronan vaikutti tyylikkäältä ja hyvältä vaihtoehdolta mutta onnistuin kaivamaan webistä tietoa, jonka mukaan uudet mallit eivät vastaa lähellekään menneiden vuosien mallien laatutasoa ja käytännössä viime vuosien malleissa on ollut pahoja laatuongelmia. Kronanin kohdalla ei siis toteutunut vaatimus pyörän luotettavuudelle ja kestävyydelle asettamani vaatimus.
Seurasin muutaman viikon ajan Huuto.netin pyörämarkkinoita mutta törmäsin seuraaviin ongelmiin: pyyntihinnat olivat liian kovia, pyörät olivat viallisia tai liian huonokuntoisia, myyjät olivat epäluotettavia. Tein yhdestä pyörästä voittohuudon ja kävin koeajamassakin pyörää mutta pyörän myyjä ei suostunut myymään pyörää huutamallani hinnalla! Selvästikään myyjä ei ollut tutustunut Huuto.netin sääntöihin, eikä osannut käyttää hintavarausta (jos huuto ei ylitä myyjän asettamaa hintavarausta, ei tuotetta ole pakko myydä korkeimman huudon summalla). En kuitenkaan nähnyt aiheelliseksi alkaa kouluttamaan ko. tietämätöntä myyjää, vaan annoin asian olla ja jatkoin selvitystyötä. Huuto.netin kohdalla ei siis toteutunut helppo saatavuus: pyörän löytäminen olisi vaatinut kohtuuttoman paljon vaivaa ja aikaa.
Tiukassa kisassa päätyi voittajaksi Tunturi Saint, eli Pyhimys

Käytännössä pyhimyksen kohdalla täyttyivät kaikki asettamani vaatimukset:
- 299 € hinta oli mielestäni kotimaiselle pyörälle edullinen
- pyörässä on yksi vaihde (tarkemmin ottaen kolme vaihdetta: kävellen, seisaaltaan ja istualtaan :) ja jalkajarru, eli siis toteutus on hyvin yksinkertainen
- Tunturi on tunnettu laadusta ja mm. ko. runko on hitsattu Turussa
- pyörässä on todistetusti tukeva tavarateline
- pyörässä on 28" kiekot sekä melko kapeat ja hyvin rullaavat renkaat
- isot lokasuojat estävät käytännössä kokonaan ravan roiskumisen
- ketjunsuoja on retrohenkeen peltiä ja kätkee ketjut kokonaan sisällensä
- pyörä ei ole kallis, eikä harvinainen, joten se ei herätä varkaissa suuria intohimoja
- pyörä sopii erittäin hyvin rentoon retkikäyttöön
- pyörän hankinta onnistui helposti Puhoksen Bike Planetista
Pyörän hankinnassa oli kyllä tuuriakin, koska onnistuin ostamaan Bike Planetin ja ehkä koko Suomen viimeisen miesten mallin.

Tänä vuonna Tunturin mallistossa ei olekaan enää erillistä miesten mallia, vaan ainoastaan "unisex" malleja. Helkaman mallistoon tuli sen sijaan tälle vuodelle mielenkiintoinen uusintapainos lekendaarisesta Helkama Jääkäristä. Jos olisi tarvetta tyylikkäälle kolmivaihteiselle pyörälle ja vajaan 600 € hinta ei tuntuisi kovalta, niin Jääkäri olisi varmasti hyvä hankinta kaupunkipyöräilyyn.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti