Koskelan kallioilta laskeuduttiin Vantaanjoen rantaan uutta vaihtoehtoista polkua pitkin ja täytyy sanoa, että se oli kyllä erittäin hauska ja vauhdikas polku. Aiemmin käytetyssä "rännissä" alkaa olla jo pahaa kallioilta valuvan sadeveden aiheuttamaa eroosiota.
Herttoniemen hyppyrimäellä pidettiin perinteinen maisemien ihailutauko. Markus tarjoili lenkkiporukalle kotikutoisia energiapatukoita ja täytyy sanoa, että ulkonäön, maun ja koostumuksen suhteen patukat olivat erinomaisia. Patukoiden oikeanlainen energiasisältökin tuli testattua hyvin loppulenkillä: pyörä meinasi lähteä lapasesta vielä Lauttasaaressa :) Mietinkin, että johtuiko poikkeuksellisen hyvä ajokunto viime viikkojen kovasta työstä vai Markuksen energiapatukoista, toistaiseksi se jäänee arvoitukseksi?
Eilen otettiin pienen harhailun siivittämänä "uusiokäyttöön" eräs vanha ja vauhdikas Herttoniemen polku, joka lähtee lumenkaatopaikan ohi menevän tien
View Larger Map
päästä. Pahimmat tuulen kaatamat puut oli raivattu ja polun lopussa olevan kosteikon läpi pääsisi kuivan kelin aikaan ihan ajamalla. Muutama vuosi sitten siitä ei tahtonut päästä yli edes jalkautumalla... Näin se maailma muuttuu ajan kuluessa.
Täytyy varmaan soittaa puhelu kaupungin sedille ja tädeille, jotta kävisivät siivoamassa Kivinokan
View Larger Map
mainiot enskapolut taas ajokuntoon. Harmittaa, kun siellä on niin paljon tuulen kaatamia puita. Olenkin joskus sanonut, että jos enduropolulle pitäisi tehdä määritelmä, voisi siihen käyttää Kivinokan polkuja. Kivinokan poluilla on sopivassa suhteessa haasteita sekä vauhdikkuutta ja vaaratilanteita. Polut toimivat myös loistavasti molempiin suuntiin ajettuna.
Keskustaa kohti takaisin ajellessa tuli spekuloitua sitä, että FRWD:n B-sarjan urheilutietokone olisi lenkkikäytössä aika lyömätön apuväline. Pyörään ei tarvitsisi asentaa mittariantureita, pelkkä tallennin repussa riittäisi. Lenkin jälkeen statistiikan voisi tipauttaa tietokoneelle ja esim. ajetun reitin voisi julkaista blogissa.
Lenkillä tallentimen tietoja voi tarkastella Bluetooth-yhteydellä kännykän näytöltä. Replayer PC -ohjelmaa käyttäen mm. sykettä, nopeutta ja ajettua reittiä voi tarkastella jälkikäteen satellittikuvassa (Replayer PC-ohjelma on integroitu Google Earth -ohjelmaan).
Eilisellä lenkillä tuli myös koeponnistettua uudet Eassun ajolasit. Etenkin hankintahintaan nähden olen laseihin erittäin tyytyväinen. Lasien (ja kuskin :) ulkonäöstä

voi olla montaa mieltä mutta onneksi "ulkonäöllä" ei ajeta. Eniten minua häiritsee oranssien linssien "sateenkaariväritys"... Uskallan kuitenkin sanoa, että nuo lasit istuvat päähän parhaiten tähän mennessä käyttämistäni ajolaseista ja lasit ovat käytössä lähes huomaamattomat: kevyet, pysyvät hyvin päässä, eivät purista mistään, laaja näkökenttä, ...
Valkoisten sankojen käytännöllisyys myös yllätti. Testasin Foxcompissa kaksia saman värisillä linsseillä varustettuja laseja, joista toisissa oli mustat ja toisissa valkoiset sangat. Niin yllättävää kuin se onkin, maailma näytti valkosankaisissa laseissa paljon valoisammalta, kun tummat kehykset eivät varjostaneet näkökentän äärilaitoja. Olisin tosin tuosta yllättävästä havainnosta huolimatta ostanut mustasankaiset lasit, jos niitä olisi ollut jäljellä Pro Team -malleissa. Kuten Toikka laseja esitellessään totesikin, linssien alalaidassa olevat valkoiset Eassun-logot voivat häiritä hieman näkyvyyttä ja niihän ne tekevät mutta onneksi siitä ei ole käytännössä haittaa.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti