
(Kuva: www.fullspeedahead.com)
Keskustelupalstoilta (Fillarilehden keskustelu ja Ridefeen foorumi) lukemieni kommenttien perusteella olin aluksi erittäin skeptinen laakerin toimivuuden ja etenkin pitkän aikavälin toimivuuden suhteen.
Lukemani kommentit osoittautuivat kuitenkin vääriksi. Olen huoltanut ohjainlaakerin kerran vuodessa. Huollon yhteydessä olen puhdistanut laakerit vanhasta vaseliinista ja kasauksen yhteydessä olen laittanut ohjainlaakerin (ylä- ja alapuolen laakerit) täyteen laadukasta laakereihin tarkoitettua vaseliinia. Laakerin avoimesta ratkaisusta (irtokuulat kuulakehän kanssa) huolimatta laakeri on ollut vuosittaisen huollon yhteydessä yllättävän hyvässä kunnossa. Vaseliinit ovat pysyneet hyvin sisässä ja laakereihin ei ole päässyt juurikaan likaa tai kosteutta.
Ajan maastolenkkejä ympärivuotisesti 2-4 kertaa viikossa, joten pyörä saa ulkoilutusta niin kesähelteissä, kuin talvipakkasissakin. Pesen pyörän kuitenkin aika harvoin ja pyrin silloinkin välttämään veden joutumista ohjainlaakeriin (en suihkuta koskaan vettä kohtisuoraan laakereita kohti). Laakeri on toiminut koko käyttöaikansa erittäin herkästi ja oikea "kireys" on todella helppo löytää: paketti tiukasti kasaan headlock:n avulla ja sen tarkempaa säätöä ei tarvita.
Palstoilla törmäämieni kommenttien perusteella sikalaakerin huonot kokemukset johtuvat usein siitä, että laakeri on kasattu väärin ja täytyy kyllä sanoa, etten ihmettele sitä yhtään. Olen joutunut itsekin miettimään jokaisen laakerihuollon yhteydessä erittäin tarkasti, että osat tulee kasattua oikeassa järjestyksessä ja oikein päin. Onneksi laakerikehien oikean suunnan voi tarkastaa FSA:n sivuilta löytyvästä asennusohjeesta. En laita tähän suoraa linkkiä asennusohjeeseen, koska linkki ei toiminut :)
Sikalaakerin huonona puolena on mielestäni se, että sen voi kasata melko helposti väärin ja huollon yhteydessä täytyy olla erittäin tarkkana, ettei hävitä laakerikuulia. Avoimen ratkaisun takia laakeri on kuitenkin erittäin helppo huoltaa hyvin. Suojattuihin laakereihin, joita käytetään yleensä kalliimmissa ohjainlaakereissa, ei pääse huollon yhteydessä käsiksi. Eli jos kosteus pääsee puraisemaan suojattuja laakereita, on ainoana vaihtoehtona uusien laakereiden tai kokonaan uuden ohjainlaakerin hankinta. Yksi sikalaakerin kiistaton hyvä puoli on myös halpa hinta.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti